Bron: FIN, technische briefing, Eerste Kamer, 1 december 2025, 19.00 uur.
Beschikbaar via: eerstekamer.connectedviews.nl.
Volkomen uit het niets bestaat de kans dat er in vier weken tijd een complete branche wordt vernietigd door Den Haag: dat is een overval.
Door een voorgestelde wijziging in de youngtimerregeling vindt er per direct een versobering plaats. Binnen een jaar valt vrijwel niemand er meer onder. De leeftijdsgrens gaat namelijk van 15 naar 25 jaar – waardoor de regeling op papier blijft bestaan, maar in de praktijk onbereikbaar wordt. Daarmee is er natuurlijk feitelijk geen youngtimerregeling meer.
Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt. In 2009 speelde exact hetzelfde. Ook dankzij (…kuch…) de Christenunie. Gelukkig werd dat met algemene stemmen teruggedraaid, de Tweede Kamer vond het onzin een 15-jaar oude auto als nieuw te waarderen. Waarom zou dat argument 16 jaar later opeens niet meer gelden?
Maar deze noodkreet gaat daar eigenlijk niet eens over. Deze actie gaat erover of we te maken hebben met een betrouwbare overheid. Met een regering waarop je kunt bouwen. Dit soort ingrijpende beslissingen neem je niet tijdens een kabinetsformatie – dat is een soort van herenakkoord, een gouden regel.
De kans bestaat dat er een complete industrie met een economische waarde van minstens een paar honderd miljoen euro wordt weggevaagd. En dat zonder een impactanalyse te maken, zonder een MKB-toets uit te voeren en niet in een overgangsregeling te voorzien.
Bovendien kloppen de berekeningen waarop de overheid haar plannen baseert totaal niet. Dat willen wij hier rechtzetten. Het beoogde resultaat van 54 miljoen bijvoorbeeld. Die bijtelling op youngtimers levert de schatkist namelijk vele malen meer op.
Die naar schatting 200.000 youngtimerrijders zijn bijna allemaal ondernemers (met name ZZP’ers). Ondernemers zijn per definitie creatief. Die gaan massaal uitwijken naar andere fiscale constructies, waardoor het de overheid een veelvoud gaat kosten van het geld dat ze denkt binnen te halen.
Er bestaat nog een kleine kans dat we het overleven. Als we de meerderheid van de Eerste Kamer mee zien te krijgen en overtuigen om dit plan terug te sturen naar de tekentafel.
Aanstaande maandag en dinsdag (15 & 16 december) hebben we minimaal 38 stemmen nodig in de Eerste Kamer. We hebben misschien ‘geluk’ (alsof het een soort loterij is).
De vóór-stemmers in de Tweede Kamer op 27 november jl. (77 van de 150 leden) hebben partijtechnisch slechts 36 van de 75 zetels in de Eerste Kamer. Inderdaad: geen meerderheid. Het gaat er dus om spannen.
De Eerste Kamer kan in Nederland geen wetten wijzigen – maar ze kan ze wél tegenhouden of terugsturen. Gelukkig. En dat is precies waar wij op hopen.
Op deze site geven we alle Eerste Kamerleden (en eenieder die zich druk maakt over dit land) de juiste informatie om een gezonde beslissing mee te kunnen nemen. Gezond voor de economie, gezond voor de overheid zelf én uiteindelijk gezond voor het milieu.
Bovendien willen we niet alleen maar protesteren: we willen gezien worden als een volwaardige gesprekspartner naar een fossielvrije toekomst.
Want nee: wat ons betreft hoeft de youngtimerregeling niet te blijven bestaan. We willen slechts dat-ie op een redelijke termijn wordt afgebouwd of aangepast. Met een fatsoenlijke overgangsregeling.
Zodat wij wél blijven bestaan.
Ook wij snappen dat we niet veel langer meer door kunnen gaan met auto’s die op benzine of diesel rijden. Hoewel de productie van elektrische auto’s nu niet bepaald een marginale footprint geeft, is de uitstoot van CO2 op langere termijn natuurlijk veel belangrijker. Daar willen wij meer dan graag aan meewerken, en over meepraten.
De meesten van ons zijn ook al aan het investeren in de transitie, bijvoorbeeld door auto’s te elektrificeren en oudere elektrische auto’s te verduurzamen.
Hoe gek het ook klinkt: ook wij willen heel Nederland zo snel mogelijk in de elektrische auto krijgen. Ook wij hebben kinderen, ook wij ademen liever schone lucht in. Dus ook wij werken daar graag aan mee.
Daarbij aanhakend: er is al een alternatief plan. Al een tijdje al. Dat is een volstrekt budgetneutrale oplossing die alle huidige leaserijders ontziet (of op dezelfde manier bevoordeelt) én de onzinnige EV-export stopt.
Dat plan willen we graag bespreken, ondersteunen en verder (laten) uitwerken. Maar dan moeten we wel de tijd krijgen om daar nog beter op voor te kunnen sorteren. Deze oproep is dus tegelijkertijd een handreiking naar de overheid om met elkaar, en met andere belanghebbenden, in gesprek te gaan.
Over een schone, CO2-neutrale toekomst.
Wij zijn een gelegenheidsformatie van handelaren en andere belanghebbenden uit de hele keten, die zich spontaan verenigd heeft nadat het nieuws op 27 november naar buiten kwam dat onze hele branche van de ene op de andere dag op wankelen staat.
We zijn onafhankelijk, worden door niemand gesponsord, hebben geen geld voor dure lobbyisten en veel contacten in de politiek hebben we ook niet.
We hebben met z’n allen in krap een week tijd geld bij elkaar geschraapt om met een advertentie in het FD en met deze website als één club op te staan en te proberen het tij te keren.
Dat waren een hele hoop Tikkie’s. Hopelijk zijn ze op tijd, ook al is het 2 voor 12.
Als u een Eerste Kamer-lid bent: tegenstemmen. Als u een Eerste Kamer-lid kent: hem of haar op deze website wijzen. Als u niet in de Eerste Kamer zit, kunt u natuurlijk uw steun betuigen, en desgewenst onze actie ondersteunen door hem te vermelden op uw social media kanalen.
Als u zelf nog een ander idee heeft, dan bent u van harte uitgenodigd om u te melden. Meer dan welkom!
Naar schatting (van de BOVAG) zo’n 200.000 zakelijke youngtimers – bijna allemaal ondernemers (met name ZZP’ers). Ter vergelijking: in 2009 waren het er slechts 10.000. Die ondernemers rijden niet uit luxe in een youngtimer, maar veelal uit noodzaak.
Het amendement rekent op €54 miljoen structurele opbrengst per jaar. Maar dit cijfer is gebaseerd op een grove onderschatting. Als je rekent met 200.000 youngtimer-rijders die gemiddeld €500 per maand meer bijtelling gaan betalen, kom je op een opbrengst van ruim €1,1 miljard per jaar – meer dan twintig keer zoveel als gesuggereerd.