Bron: FIN, technische briefing, Eerste Kamer, 1 december 2025, 19.00 uur.
Beschikbaar via: eerstekamer.connectedviews.nl.
Volkomen uit het niets bestaat de kans dat er in vier weken tijd een complete branche wordt vernietigd door Den Haag: dat is een overval.
In de op prinsjesdag gepresenteerde nieuwe belastingmaatregelen is er met geen woord gerept over een versobering van de Youngtimer regeling. Maar, op 24 november is er bij de behandeling van het belastingplan 2026 een amendement ingediend welke op 27 november is aangenomen met een nipte meerderheid in de tweede kamer. Dit ondanks dat de staatsecretaris dit amendement heeft ontraden. Dit amendement heeft een uitzonderlijk grote impacht op de youngtimerbranche en de naar schatting 200.000 (bron BOVAG) gebruikers van de Youngtimer regeling dat we rustig kunnen stellen dat we ons overvallen voelen.
Door een voorgestelde wijziging in de youngtimerregeling vindt er per direct een versobering plaats. Binnen een jaar valt vrijwel niemand er meer onder. De leeftijdsgrens gaat namelijk van 15 naar 25 jaar – waardoor de regeling op papier blijft bestaan, maar in de praktijk onbereikbaar wordt. Daarmee is er natuurlijk feitelijk geen youngtimerregeling meer.
Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt. In 2009 speelde exact hetzelfde. Gelukkig werd dat met algemene stemmen teruggedraaid, de Tweede Kamer vond het onzin een 15-jaar oude auto als nieuw te waarderen. Waarom zou dat argument 16 jaar later opeens niet meer gelden?
Maar deze noodkreet gaat daar eigenlijk niet eens over. Deze actie gaat erover of we te maken hebben met een betrouwbare overheid. Met een regering waarop je kunt bouwen. Dit soort ingrijpende beslissingen neem je niet tijdens een kabinetsformatie – dat is een soort van herenakkoord, een gouden regel.
De kans bestaat dat er een complete branche met een economische waarde van minstens een paar honderd miljoen euro wordt weggevaagd. En dat zonder een impactanalyse te maken, zonder een MKB-toets uit te voeren en zonder in een overgangsregeling te voorzien.
Bovendien kloppen de berekeningen waarop de overheid haar plannen baseert totaal niet. Dat willen wij hier rechtzetten. Het beoogde resultaat van 54 miljoen bijvoorbeeld. Die bijtelling op youngtimers levert de schatkist namelijk vele malen meer op.
Die naar schatting 200.000 youngtimer rijders zijn bijna allemaal ondernemers (met name ZZP’ers). Zij krijgen een lastenverzwaring van 1 miljard euro voor hun kiezen. Ondernemers zijn per definitie creatief. Die gaan massaal uitwijken naar andere fiscale constructies, waardoor het de overheid een veelvoud gaat kosten van het geld dat ze denkt binnen te halen.
Er bestaat nog een kleine kans dat we het overleven. Als we de meerderheid van de Eerste Kamer mee zien te krijgen en overtuigen om dit plan terug te sturen naar de tekentafel.
Aanstaande maandag en dinsdag (15 & 16 december) hebben we minimaal 38 stemmen nodig in de Eerste Kamer. We hebben misschien ‘geluk’ (alsof het een soort loterij is).
De vóór-stemmers in de Tweede Kamer op 27 november jl. (77 van de 150 leden) hebben partij technisch slechts 34 van de 75 zetels in de Eerste Kamer. Inderdaad: geen meerderheid. Het gaat er dus om spannen.
De Eerste Kamer kan in Nederland geen wetten wijzigen – maar ze kan ze wél tegenhouden of terugsturen. Gelukkig. En dat is precies waar wij op hopen.
Op deze site geven we alle Eerste Kamerleden (en eenieder die zich druk maakt over dit land) de juiste informatie om een gezonde beslissing mee te kunnen nemen. Gezond voor de economie, gezond voor de overheid zelf én uiteindelijk gezond voor het milieu.
Bovendien willen we niet alleen maar protesteren: we willen gezien worden als een volwaardige gesprekspartner naar een groene toekomst.
We willen slechts dat de youngtimer regeling op een redelijke termijn wordt afgebouwd of aangepast. Met een fatsoenlijke overgangsregeling.
Zodat wij niet het slachtoffer worden van een overval.
Ook wij snappen dat we niet veel langer meer door kunnen gaan met auto’s die op benzine of diesel rijden. Hoewel de productie van elektrische auto’s nu niet bepaald een marginale footprint geeft, is de uitstoot van CO2 op langere termijn natuurlijk veel belangrijker. Daar willen wij meer dan graag aan meewerken, en over meepraten.
De meesten van ons zijn ook al aan het investeren in de transitie, bijvoorbeeld door auto’s te elektrificeren en oudere elektrische auto’s te verduurzamen.
Hoe gek het ook klinkt: ook wij willen heel Nederland zo snel mogelijk in de elektrische auto krijgen. Ook wij hebben kinderen, ook wij ademen liever schone lucht in. Dus ook wij werken daar graag aan mee.
Daarbij aanhakend: er is al een alternatief plan. Al een tijdje al. Dat is een volstrekt budgetneutrale oplossing die alle huidige leaserijders ontziet (of op dezelfde manier bevoordeelt) én de onzinnige EV-export stopt.
Dat plan willen we graag bespreken, ondersteunen en verder (laten) uitwerken. Maar dan moeten we wel de tijd krijgen om daar nog beter op voor te kunnen sorteren. Deze oproep is dus tegelijkertijd een handreiking naar de overheid om met elkaar, en met andere belanghebbenden, in gesprek te gaan.
Over een schone, CO2-neutrale toekomst.
• Bouwjaar 2011 het laatste bouwjaar waarvoor de Youngtimer regeling geldt. Dit betekent dat alleen auto’s van bouwjaar 2011 of ouder bijgeteld mogen worden tegen de dagwaarde, er komen geen nieuwe bouwjaren meer bij (sterfhuisconstructie). Hiermee worden automatisch alle bestaande eigenaars uitgezonderd van de deze maatregel;
• Wordt het percentage bijtelling verhoogd van 35% naar 40% voor alle Youngtimers. Ondanks dat dit een beperkte kostenverhoging voor de youngtimerrijders betreft, geeft dit een duidelijk signaal naar de markt dat deze maatregel eindig is. Tegelijkertijd respecteert de overheid grotendeels de rechten van bestaande bestuurders (betrouwbare overheid);
Doordat in de belastingplannen 2026 de verhoging van de bijtelling naar 22% over de cataloguswaarde voor de EV’s is uitgesteld is en trapsgewijs van 17% nu naar 18% in 2026, 20% in 2027 en 22% in 2028 worden deze kosten gedekt door de youngtimer regeling te versoberen en het bijtellingspercentage te verhogen van 35% naar 40% over de WEV. De opbrengst van de voorgestelde versoberde youngtimer regeling dekt deze kosten en heeft een veel hogere opbrengst voor de overheid dan met de huidige regeling (amendement).
Het voordeel van deze constructie? Huidige gebruikers van de regeling blijven hiermee buiten schot en nieuwe instroom wordt sterk beperkt. Bedrijven die de afgelopen weken nog nieuwe voorraad Youngtimers hebben ingekocht op basis van de Wet- en Regelgeving van vóór het Amendement van 27 november, krijgen hiermee ook de kans deze auto’s nog zonder kleerscheuren te verkopen. Die kleerscheuren zijn aanzienlijk. De waardedaling van voorraad is nu al – na een week of 3 – zo’n 70%. Ga er maar aan staan, als kleine ondernemer.
Wij zijn een gelegenheidsformatie van handelaren en andere belanghebbenden uit de hele keten, die zich spontaan verenigd heeft nadat het nieuws op 27 november naar buiten kwam dat onze hele branche van de ene op de andere dag op wankelen staat.
We zijn onafhankelijk, worden door niemand gesponsord, hebben geen geld voor dure lobbyisten en veel contacten in de politiek hebben we ook niet.
We hebben met z’n allen in krap een week tijd geld bij elkaar geschraapt om met een advertentie in het FD en met deze website als één club op te staan en te proberen het tij te keren.
Dat waren een hele hoop Tikkie’s. Hopelijk zijn ze op tijd, ook al is het 2 voor 12.
Als u zelf nog een ander idee heeft, dan bent u van harte uitgenodigd om u te melden. Meer dan welkom!
GroenLinks-PvdA, PvdD, DENK, Volt, D66, ChristenUnie, SGP en CDA – samen 77 zetels in de Tweede Kamer. Maar let op: diezelfde partijen hebben in de Eerste Kamer slechts 36 zetels. Dat is geen meerderheid. De partijen die tegen stemden – VVD, PVV, BBB, NSC, JA21, FVD, SP en 50PLUS – hebben samen wel een meerderheid in de Senaat. Dit is niet waar, die hebben een totaal van 34 zetels. De overige 5 zijn van OPNL en 4 éénmansfracties
Dat is precies de framing die we willen bestrijden. Youngtimerspecialisten geven kwalitatief hoogwaardige auto’s een tweede leven. Ze investeren duizenden euro’s per auto in technische en cosmetische opwaardering. Dit zijn ambachtelijke MKB-bedrijven die bijdragen aan de circulaire economie, er wordt zelfs al geëlektrificeerd. Zij verdienen een fatsoenlijke overgangsregeling.
Deze vragen kunnen senatoren stellen aan het kabinet: