11 maart 2026 : De versobering van de youngtimerregeling wordt mogelijk teruggedraaid.

ChristenUnie-Kamerlid Pieter Grinwis wil zijn amendement, waar hij eind 2025 nog een Kamermeerderheid voor kreeg, repareren. Volgens hem heeft de maatregel voor een schok gezorgd onder autobedrijven.

‘De sprong van 16 naar 25 jaar is te groot’, zegt hij in het commissiedebat fiscaliteitop 11 maart.

Het ChristenUnie-Kamerlid wil zijn amendement repareren en oppert de regeling te bevriezen op bouwjaar 2011 of 2012. Hiermee worden alle berijders van een youngtimer ontzien. Mogelijk zou wel het bijtellingspercentage met een ‘aantal procenten’ omhoog moeten als blijkt dat er niet genoeg dekking voor is.

Grinwis hoopt dat er snel duidelijkheid komt of het terugdraaien van de versobering lukt. ‘De markteffecten zijn enorm en dat besef ik heel goed.’

De initiatiefnemers van de actiegroep ‘Dit is een overval’ zijn ‘heel blij’ te zijn met het voorstel. ‘Het siert hem dat hij zijn ‘fout’ repareert.’

Maar we hebben nog een lange weg te gaan, de cijfers van het het ministerie van financiën (waar Grinwis zijn motie op zal gaan baseren)  kloppen niet en dat zullen we moeten aan gaan tonen. Daar gaat nog veel tijd en energie in zitten.

Lees meer over de youngtimer regeling op www.youngtimer-regeling.nl

Bron: FIN, technische briefing, Eerste Kamer, 1 december 2025, 19.00 uur.
Beschikbaar via: eerstekamer.connectedviews.nl.

Wat is er aan de hand?

Volkomen uit het niets bestaat de kans dat er in vier weken tijd een complete branche wordt vernietigd door Den Haag: dat is een overval.

In de op prinsjesdag gepresenteerde nieuwe belastingmaatregelen is er met geen woord gerept over een versobering van de Youngtimer regeling. Maar, op 24 november is er bij de behandeling van het belastingplan 2026 een amendement ingediend welke op 27 november is aangenomen met een nipte meerderheid in de tweede kamer. Dit ondanks dat de staatsecretaris dit amendement heeft ontraden. Dit amendement heeft een uitzonderlijk grote impacht op de youngtimerbranche en de naar schatting 200.000 (bron BOVAG) gebruikers van de Youngtimer regeling dat we rustig kunnen stellen dat we ons overvallen voelen.

Door een voorgestelde wijziging in de youngtimerregeling vindt er per direct een versobering plaats. Binnen een jaar valt vrijwel niemand er meer onder. De leeftijdsgrens gaat namelijk van 15 naar 25 jaar – waardoor de regeling op papier blijft bestaan, maar in de praktijk onbereikbaar wordt. Daarmee is er natuurlijk feitelijk geen youngtimerregeling meer.

Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt. In 2009 speelde exact hetzelfde. Gelukkig werd dat met algemene stemmen teruggedraaid, de Tweede Kamer vond het onzin een 15-jaar oude auto als nieuw te waarderen. Waarom zou dat argument 16 jaar later opeens niet meer gelden?

Maar deze noodkreet gaat daar eigenlijk niet eens over. Deze actie gaat erover of we te maken hebben met een betrouwbare overheid. Met een regering waarop je kunt bouwen. Dit soort ingrijpende beslissingen neem je niet tijdens een kabinetsformatie – dat is een soort van herenakkoord, een gouden regel.

De kans bestaat dat er een complete branche met een economische waarde van minstens een paar honderd miljoen euro wordt weggevaagd. En dat zonder een impactanalyse te maken, zonder een MKB-toets uit te voeren en zonder in een overgangsregeling te voorzien.

Bovendien kloppen de berekeningen waarop de overheid haar plannen baseert totaal niet. Dat willen wij hier rechtzetten. Het beoogde resultaat van 54 miljoen bijvoorbeeld. Die bijtelling op youngtimers levert de schatkist namelijk vele malen meer op.

Die naar schatting 200.000 youngtimer rijders zijn bijna allemaal ondernemers (met name ZZP’ers). Zij krijgen een lastenverzwaring van 1 miljard euro voor hun kiezen. Ondernemers zijn per definitie creatief. Die gaan massaal uitwijken naar andere fiscale constructies, waardoor het de overheid een veelvoud gaat kosten van het geld dat ze denkt binnen te halen.

Er bestaat nog een kleine kans dat we het overleven. Als we de meerderheid van de Eerste Kamer mee zien te krijgen en overtuigen om dit plan terug te sturen naar de tekentafel.

Wat willen wij met deze website?

Aanstaande maandag en dinsdag (15 & 16 december) hebben we minimaal 38 stemmen nodig in de Eerste Kamer. We hebben misschien ‘geluk’ (alsof het een soort loterij is).

De vóór-stemmers in de Tweede Kamer op 27 november jl. (77 van de 150 leden) hebben partij technisch slechts 34 van de 75 zetels in de Eerste Kamer. Inderdaad: geen meerderheid. Het gaat er dus om spannen.

De Eerste Kamer kan in Nederland geen wetten wijzigen – maar ze kan ze wél tegenhouden of terugsturen. Gelukkig. En dat is precies waar wij op hopen.

Op deze site geven we alle Eerste Kamerleden (en eenieder die zich druk maakt over dit land) de juiste informatie om een gezonde beslissing mee te kunnen nemen. Gezond voor de economie, gezond voor de overheid zelf én uiteindelijk gezond voor het milieu.

Bovendien willen we niet alleen maar protesteren: we willen gezien worden als een volwaardige gesprekspartner naar een groene toekomst.

We willen slechts dat de youngtimer regeling op een redelijke termijn wordt afgebouwd of aangepast. Met een fatsoenlijke overgangsregeling.

Zodat wij niet het slachtoffer worden van een overval.


16 December 2025 :

De eerste resultaten zijn er, maar we zijn er nog lang niet. De deelnemende autobedrijven hebben zich verenigd en sinds december 2025 geïnvesteerd in:

• Deze website 

• Een paginagrote advertentie in het Financieel Dagblad

• Een active lobby.

Dit heeft al geleid tot twee concrete successen in de Eerste Kamer:

  • Bouwjaar 2010 blijft in 2026 youngtimer en hoeft geen 16e ‘verjaardag’ af te wachten. (de leeftjdsgrens voor youngtimers is per 1-1-2026 al verschoven naar 16 jaar)
  • De financiële onderbouwing van de maatregel moet opnieuw worden doorgerekend

NAAR EEN Groene TOEKOMST.

Ook wij snappen dat we naar een groenere toekomst moeten en de CO2 uitstoot door het gebruik van schonere auto’s naar beneden moet. Hoewel de productie van elektrische auto’s nu niet bepaald een marginale footprint geeft, is de uitstoot van CO2 op langere termijn natuurlijk veel belangrijker. Daar willen wij meer dan graag aan meewerken, en over meepraten.

Hoe gek het ook klinkt: ook wij willen daar graag aan meewerken.

Daarbij aanhakend: er is al een plan om de bijtelling van de oudere elektrische auto onder een zogenaamde E-timer regeling te laten vallen, zeg maar een youngtimer regeling voor elektrische auto’s ouder dan vijf jaar. Dat is een volstrekt budgetneutrale oplossing die ook de onzinnige EV-export stopt waarmee miljoenen aan subsidies naar het buitenland vloeien.

Dat plan willen we graag bespreken, ondersteunen en verder (laten) uitwerken. Maar dan moeten we wel de tijd krijgen om daar nog beter op voor te kunnen sorteren. Deze oproep is dus tegelijkertijd een handreiking naar de overheid om met elkaar, en met andere belanghebbenden, in gesprek te gaan.

Over een schone, CO2-neutrale toekomst.

Wat is ons alternatieve plan?

  • Behoud de minimale leeftijd voor een youngtimer op 15 jaar. Dit betekent dat de met de schonere EURO6 motoren uitgeruste auto’s ook in de youngtimerregeling gaan vallen en in 2013 zijn de eerste Tesla’s (EV) op de markt gekomen waardoor deze binnenkort ook in de youngtimerregeling gaan vallen.  Hiermee worden automatisch alle bestaande eigenaren uitgezonderd van de deze maatregel. 
  • Verhoog het percentage bijtelling van 35% naar 45% voor alle Youngtimers. Ondanks dat dit een beperkte kostenverhoging voor de youngtimerrijders betreft, geeft dit een duidelijk signaal dat we niet negatief staan ten opzichte van de minder snelle verhoging van de bijtelling voor de EV’s. Tegelijkertijd respecteert de overheid grotendeels de rechten van bestaande bestuurders (betrouwbare overheid);

Doordat in de belastingplannen 2026 de verhoging van de bijtelling naar 22% over de cataloguswaarde voor de EV’s is uitgesteld is en trapsgewijs van 17% nu naar 18% in 2026, 20% in 2027 en 22% in 2028 worden deze kosten gedekt door de youngtimer regeling te versoberen en het bijtellingspercentage te verhogen van 35% naar 45% over de WEV. De opbrengst van de voorgestelde versoberde youngtimer regeling dekt deze kosten ruim en heeft een veel hogere opbrengst voor de overheid dan met de huidige regeling (amendement).

Het voordeel van deze constructie? Huidige gebruikers van de regeling blijven hiermee buiten schot en bedrijven die de afgelopen weken nog nieuwe voorraad Youngtimers hebben ingekocht op basis van de Wet- en Regelgeving van vóór het Amendement van 27 november, krijgen hiermee ook de kans deze auto’s nog zonder kleerscheuren te verkopen. Die kleerscheuren zijn aanzienlijk. De waardedaling van voorraad is nu al – na een week of 3 – zo’n 70%. Ga er maar aan staan, als kleine ondernemer.

Wie zijn wij?

Wij zijn een gelegenheidsformatie van handelaren en andere belanghebbenden uit de hele keten, die zich spontaan verenigd heeft nadat het nieuws op 27 november naar buiten kwam dat onze hele branche van de ene op de andere dag op wankelen staat.

We zijn onafhankelijk, worden door niemand gesponsord, hebben geen geld voor dure lobbyisten en veel contacten in de politiek hebben we ook niet.

We hebben met z’n allen in krap een week tijd geld bij elkaar geschraapt om met een advertentie in het FD en met deze website als één club op te staan en te proberen het tij te keren.

Dat waren een hele hoop Tikkie’s. Hopelijk zijn ze op tijd, ook al is het 2 voor 12.

Inmiddels zijn we in maart 2026 beland. De toekomst van de youngtimerregeling staat op het spel, en daarmee ook uw portemonnee. Wij gaan nog steeds door om de youngtimer regeling om te buigen naar een fatsoenlijke regeling. Hiervoor roepen we uw hulp in. We vragen een financiële bijdrage om wij een intensieve politieke én juridische strijd voor een eerlijke overgangsregeling willen afdwingen. De eerste successen zijn geboekt, maar om door te kunnen zetten hebben we uw steun hard nodig. Met een bijdrage helpt u direct mee om uw eigen youngtimerbelang te beschermen. Uw donatie gaat volledig naar lobby en juridische stappen. Sluit u zich aan? Samen maken we het verschil!

klik hier voor een donatie

WAT KUNT U DOEN?

  • Als u een Eerste Kamerlid bent: vragen stellen aan de staatsecretaris van Financiën of hij eens voor hij een goede financiële onderbouwing kan geven van dit amendement. Is dit niet het geval dan stemt U tegen.

  • Als u een Eerste Kamerlid kent: hem of haar op deze website wijzen.

  • Als u niet in de Eerste Kamer zit, kunt u natuurlijk uw steun betuigen, en desgewenst onze actie ondersteunen door hem te vermelden op uw social media kanalen.

Als u zelf nog een ander idee heeft, dan bent u van harte uitgenodigd om u te melden. Meer dan welkom!

VEEL GESTELDE VRAGEN
& ANTWOORDEN

Basisvragen: Wat is er aan de hand?

De youngtimerregeling is een fiscale regeling waarbij zakelijke rijders in een auto van 15 jaar of ouder bijtelling betalen over de actuele dagwaarde van de auto, in plaats van over de oorspronkelijke catalogusprijs. Het bijtellingstarief is 35% over die dagwaarde (die dagwaarde heet overigens officieel: WEV – ‘Waarde Economisch Verkeer’). De regeling bestaat sinds 2001, toen staatssecretaris Wouter Bos het onredelijk vond om een 15 jaar oude auto als nieuwe auto te waarderen in de bijtelling.
Op 27 november 2025 heeft de Tweede Kamer amendement 102 aangenomen met 77 stemmen voor. Dit verandert de minimumleeftijd voor youngtimers van 15 naar 16 jaar per 1 januari 2026, en naar 25 jaar per 1 januari 2027. Feitelijk wordt de youngtimerregeling daarmee een oldtimerregeling. Dit alles zonder een reële overgangsregeling waardoor er binnen een jaar vrijwel niemand meer onder valt.
Nee. In 2008 probeerde de ChristenUnie precies hetzelfde via Amendement Cramer. De leeftijdsgrens zou per 2010 van 15 naar 25 jaar gaan. Maar na een actie van ondernemer Wouter van Embden en kritische vragen van de Eerste Kamer werd die maatregel in 2009 teruggedraaid – met algemene stemmen in de Tweede Kamer. Opmerkelijk genoeg was het toen ook de ChristenUnie die het reparatie-amendement indiende.
In 2009 waren er ongeveer 10.000 zakelijke youngtimers. Nu zijn dat er naar schatting minimaal 200.000 – twintig keer zoveel. De impact is dus vele malen groter. Alle inhoudelijke argumenten van toen gelden nog steeds: het is onredelijk om een 15 jaar oude auto tegen nieuwwaarde bij te tellen, er is geen overgangsregeling, en de financiële onderbouwing klopt niet.

GroenLinks-PvdA, PvdD, DENK, Volt, D66, ChristenUnie, SGP en CDA – samen 77 zetels in de Tweede Kamer. Maar let op: diezelfde partijen hebben in de Eerste Kamer slechts 36 zetels. Dat is geen meerderheid. De partijen die tegen stemden – VVD, PVV, BBB, NSC, JA21, FVD, SP en 50PLUS – hebben samen wel een meerderheid in de Senaat. Dit is niet waar, die hebben een totaal van 34 zetels. De overige 5 zijn van OPNL en 4 éénmansfracties

Nee. Staatssecretaris Heijnen heeft het amendement ontraden. Er is geen impactanalyse gemaakt, geen MKB-toets uitgevoerd, en geen overgangsregeling voorzien. De Raad van State adviseerde het kabinet vorig jaar al terughoudend te zijn met ingrijpende maatregelen in het Belastingplan, juist vanwege het demissionaire karakter van het kabinet en de recente verkiezingen.

Cijfers en economische impact

Naar schatting (van de BOVAG) zo’n 200.000 zakelijke youngtimers – bijna allemaal ondernemers (met name ZZP’ers). Ter vergelijking: in 2009 waren het er slechts 10.000. Die ondernemers rijden niet uit luxe in een youngtimer, maar veelal uit noodzaak.

Het amendement rekent op €54 miljoen structurele opbrengst per jaar er vanuitgaande dat de huidige youngtimerrijders gaan bijtellen over de cataloguswaarde ipv de dagwaarde. Maar dit cijfer is gebaseerd op een grove onderschatting. Als je rekent met 200.000 youngtimer-rijders die gemiddeld €500 per maand meer bijtelling gaan betalen, kom je op een lastenverzwaring van ruim 1 miljard euro per jaar – meer dan twintig keer zoveel als gesuggereerd. Daarbij komt nog dat natuurlijk niemand na 1 januari 2027 gaat bijtellen over de cataloguswaarde !!

Concreet voorbeeld: een BMW 5-serie met cataloguswaarde €56.000 en dagwaarde €7.000. Nu: 35% × €7.000 = €2.450 bruto per jaar. Straks: 22% × €56.000 = €12.320 bruto per jaar. Dat is €9.870 méér – een stijging met een factor vijf. Netto scheelt dat meer dan €500 per maand.
Bij een drie tot vijf keer hogere bijtelling gaan ondernemers massaal ontwijken. Ondernemers zijn per definitie creatief. De routes zijn simpel: auto uit de BV halen, privé overnemen voor de ingestorte marktwaarde, en rijden met een belastingvrije kilometervergoeding van €0,23 per kilometer. Of uitsluitend zakelijk rijden met rittenadministratie. Per saldo krijgt de overheid niets aan bijtelling én minder Vpb.

Branche-impact

Dit raakt niet alleen individuele youngtimer-rijders. Honderden bedrijven (en duizenden mensen) worden direct geraakt: garagehouders, toeleveranciers, taxateurs, monteurs, onderdelenhandelaren, verzekeraars, autopoetsers. In youngtimers gespecialiseerde bedrijven lopen het grootste risico binnen no-time failliet te gaan. Lopende bestellingen worden nu al geannuleerd. Voorraad die op basis van de Wet- en Regelgeving van vóór het Amendement van 27-11 j.l. is ingekocht, is plotsklaps de helft tot nog minder waard. De handel zit letterlijk met haar handen in het haar – de meest schrijnende verhalen bereiken ons dagelijks.
Ja. De verkoop van youngtimers bouwjaar 2003 tot 2011 ligt zo goed als stil. Zakelijke kopers weten niet waar ze aan toe zijn. Auto’s van bouwjaar 2011 zijn nu volstrekt onverkoopbaar als youngtimer – die worden pas in 2036 (over 11 jaar!) youngtimer onder de nieuwe regels. Autobedrijven die deze voorraad al voor volgend jaar hadden ingekocht, kijken gezamenlijk naar miljoenen euro’s afwaardering. Met afgrijzen.

Dat is precies de framing die we willen bestrijden. Youngtimerspecialisten geven kwalitatief hoogwaardige auto’s een tweede leven. Ze investeren duizenden euro’s per auto in technische en cosmetische opwaardering. Dit zijn ambachtelijke MKB-bedrijven die bijdragen aan de circulaire economie, er wordt zelfs al geëlektrificeerd. Zij verdienen een fatsoenlijke overgangsregeling.

Met 2,3 miljoen auto’s van 15 jaar en ouder die er in dit land nog rondrijden, is de financiële impact zo een paar honderd miljoen euro. In de min, wel te verstaan. Dat is een ongehoorde vernietiging van kapitaal. En van kennis. Auto’s zijn op slag de helft minder waard (of nog minder dan de helft). Niet alleen de handel is in acuut gevaar – het is een hele keten die daar een boterham in verdient. Van verzekeraars tot autopoetsers, van onderdelenleveranciers tot advertentieverkopers.

Rechtszekerheid en overgangsregeling

Het amendement werd ingediend op 24 november 2025, aangenomen op 27 november, en gaat in op 1 januari 2026. Dat is 35 dagen. Binnen een maand gaat de nieuwe wet al in. Linksom of rechtsom, zoals het er nu naar uitziet. Auto’s van bouwjaar 2010 die nu 15 jaar oud zijn en onder de regeling vallen, vallen per 1 januari 2026 plots níet meer onder de regeling. En per 2027 worden álle 200.000+ berijders geraakt. Dit is geen ‘geleidelijke versobering’ zoals het amendement stelt – dit is een overval. Het gevolg: niemand schaft meer een youngtimer aan. Nu al niet meer.
Nee, voor youngtimer-bezitters niet. En hier zit de rechtsongelijkheid. Kopers van nieuwe auto’s krijgen een bijtellingstarief dat 60 maanden geldig blijft vanaf registratie. Als je in 2026 een auto koopt met 18% bijtelling, behoud je die 18% tot 2031. Youngtimer-bezitters krijgen geen enkele zekerheid – ze kunnen van de ene op de andere dag geconfronteerd worden met een verdrievoudiging tot vervijfvoudiging van hun bijtelling.
Ja, precies. De pseudo-eindheffing op fossiele leaseauto’s gaat in per 2027, maar kent een overgangsregeling waarbij bestaande gevallen 3 jaar zijn uitgezonderd – tot 2030. Waarom krijgen werkgevers wel bescherming, maar youngtimer-rijders en de youngtimer-branche niet? Dat is niet uit te leggen.
Natuurlijk mag de overheid fiscaal beleid aanpassen. Maar wel op een behoorlijke manier: met een impactanalyse, met een uitvoeringstoets, met een overgangsregeling, met voldoende anticipatietijd. Dit amendement heeft niets van dat alles. De Staatssecretaris heeft het ontraden. In 2009 werd exact dezelfde maatregel met algemene stemmen teruggedraaid. Alle argumenten van toen gelden nog steeds. Los van het feit dat de rekensom totaal niet klopt, gaat deze maatregel vooral in tegen het rechtszekerheidsbeginsel. Staatsrechtelijk is het immoreel.
Nee. De Eerste Kamer behandelt het Belastingplan op 15 en 16 december 2025. Senatoren toetsen wetgeving op rechtmatigheid, uitvoerbaarheid en zorgvuldigheid – precies de punten waarop dit amendement faalt. En vergeet niet: de partijen die vóór stemden hebben slechts 34 zetels in de Senaat. In 2009 speelde de Eerste Kamer ook een cruciale rol in het terugdraaien van exact dezelfde maatregel.

Het historisch precedent van 2009

In 2008 nam de Tweede Kamer Amendement Cramer (ChristenUnie) aan. Per 2010 zou de leeftijdsgrens van 15 naar 25 jaar gaan – exact hetzelfde als nu. Er was geen overgangsregeling. Gemiddeld zou een gedupeerde €500 per maand meer bijtelling betalen – exact hetzelfde als nu. Ondernemer Wouter van Embden startte een actie. In 2009 werd de maatregel met algemene stemmen teruggedraaid, vlak voordat deze zou ingaan.
Een cruciale rol. Senator Peter Essers (CDA) stelde kritische vragen aan staatssecretaris Jan Kees de Jager. Hij vroeg Van Embden uit te zoeken waarom de grens van 15 jaar ooit was ingesteld. Het antwoord: staatssecretaris Wouter Bos vond het in 2001 onredelijk om een 15 jaar oude auto als nieuwe auto te waarderen. Dat argument was voor Essers doorslaggevend. Die redenering geldt vandaag nog steeds.
Alle argumenten van toen gelden nog steeds. Sterker nog: de impact is nu twintig keer groter (200.000 vs 10.000 youngtimers). De financiële onderbouwing deugt weer niet. Er is weer geen overgangsregeling. En het is weer de ChristenUnie die het initiatief neemt. Het enige verschil is dat we nu ook een constructief alternatief hebben: het E-timer plan.

Het alternatief

  • Behoud de minimale leeftijd voor een youngtimer op 15 jaar.
  • Het percentage bijtelling verhogen van 35% naar 45% voor alle Youngtimers. 

Jazeker, de beoogde 54 miljoen opbrengst wordt natuurlijk nooit gehaald, het alternatief om de leeftijd op 15 jaar te houden en het bijtellingspercentage te verhogen van 35% naar 45% levert dit 62 miljoen per jaar op. 

Tegenargumenten en weerlegging

De tekst zegt: ‘Deze geleidelijke versobering biedt eigenaren van youngtimers het komende jaar de ruimte om hierop desgewenst te anticiperen.’ Maar voor auto’s bouwjaar 2010 die nu 15 jaar oud zijn, is er niets geleidelijks – zij vallen per 1 januari 2026 direct uit de regeling. En per 2027 worden álle berijders geraakt. Dat is geen jaar anticipatietijd voor een factor 3 tot 5 hogere bijtelling.

Ja, uit de uitlaat. Maar bij de totale levenscyclus – van productie tot recycling – is het verlengen van een bestaande auto vaak minder milieubelastend dan nieuwproductie. Bovendien: als de grens naar 25 jaar gaat, worden alleen nog échte klassiekers fiscaal aantrekkelijk. Dat zijn Euro 0/1 auto’s in plaats van Euro 5/6. Dit amendement leidt tot veroudering, niet verjonging van het wagenpark.

Suggestievragen voor de Senaat

Deze vragen kunnen senatoren stellen aan het kabinet:

Kunt u aangeven wat de cijfermatige onderbouwing is van de gebudgetteerde opbrengsten van €54 miljoen structureel? Ons bereiken berichten dat de werkelijke opbrengst vele malen hoger is – richting €1,1 miljard.
Indien de gebudgetteerde opbrengsten in hoge mate afwijken van de reële verwachtingen, moet er dan niet eerst een goede financiële analyse plaatsvinden vóór invoering? Waarbij ook de negatieve gedragseffecten en economische schade voor bedrijven aandacht krijgen?
Heeft er overleg plaatsgevonden met vertegenwoordigers van de youngtimer-rijders en de youngtimer-branche? Zo ja, met wie en met welke uitkomst? Zo nee, waarom niet?
Bent u van mening dat het ontbreken van overgangsrecht juridisch houdbaar is, gezien het feit dat EV-kopers wél 60 maanden tariefzekerheid krijgen en werkgevers bij de pseudo-eindheffing wél een overgangsregeling van drie jaar krijgen?

Slotargumenten

Dit gaat over meer dan youngtimers. Dit gaat over de vraag of de overheid een betrouwbare partner is. Ondernemers maken investeringsbeslissingen op basis van bestaande regels. Als de overheid die regels met 35 dagen aankondigingstijd fundamenteel kan wijzigen – zonder impactanalyse, zonder overgangsrecht, tegen het advies van de Staatssecretaris in – dan ondermijnt dat het vertrouwen in de overheid. Het is een fiscale overval. Dat kun je niet maken.
Wij vragen de Eerste Kamer om haar constitutionele rol als ‘chambre de réflexion’ te vervullen. Toets dit amendement op kwaliteit en uitvoerbaarheid. Stel de kritische vragen die gesteld moeten worden. En stuur het wetsvoorstel terug naar de Tweede Kamer met het verzoek om aanpassing van dit specifieke onderdeel. In 2009 speelde de Senaat dezelfde rol – met succes.

Ja, Wouter Bos (PvdA) heeft niet voor niets de regeling in 2001 in het leven geroepen omdat het niet redelijk is om een auto ouder dan 15 jaar aan te merken als “nieuw” voor de bijtelling.

In 2009 werd exact dezelfde maatregel met algemene stemmen teruggedraaid. Alle argumenten van toen gelden nog steeds, maar de impact is nu twintig keer groter. Wij vragen de Eerste Kamer om haar werk te doen.