ChristenUnie-Kamerlid Pieter Grinwis wil zijn amendement, waar hij eind 2025 nog een Kamermeerderheid voor kreeg, repareren. Volgens hem heeft de maatregel voor een schok gezorgd onder autobedrijven.
‘De sprong van 16 naar 25 jaar is te groot’, zegt hij in het commissiedebat fiscaliteitop 11 maart.
Het ChristenUnie-Kamerlid wil zijn amendement repareren en oppert de regeling te bevriezen op bouwjaar 2011 of 2012. Hiermee worden alle berijders van een youngtimer ontzien. Mogelijk zou wel het bijtellingspercentage met een ‘aantal procenten’ omhoog moeten als blijkt dat er niet genoeg dekking voor is.
Grinwis hoopt dat er snel duidelijkheid komt of het terugdraaien van de versobering lukt. ‘De markteffecten zijn enorm en dat besef ik heel goed.’
De initiatiefnemers van de actiegroep ‘Dit is een overval’ zijn ‘heel blij’ te zijn met het voorstel. ‘Het siert hem dat hij zijn ‘fout’ repareert.’
Maar we hebben nog een lange weg te gaan, de cijfers van het het ministerie van financiën (waar Grinwis zijn motie op zal gaan baseren) kloppen niet en dat zullen we moeten aan gaan tonen. Daar gaat nog veel tijd en energie in zitten.
Lees meer over de youngtimer regeling op www.youngtimer-regeling.nl
Bron: FIN, technische briefing, Eerste Kamer, 1 december 2025, 19.00 uur.
Beschikbaar via: eerstekamer.connectedviews.nl.
Volkomen uit het niets bestaat de kans dat er in vier weken tijd een complete branche wordt vernietigd door Den Haag: dat is een overval.
In de op prinsjesdag gepresenteerde nieuwe belastingmaatregelen is er met geen woord gerept over een versobering van de Youngtimer regeling. Maar, op 24 november is er bij de behandeling van het belastingplan 2026 een amendement ingediend welke op 27 november is aangenomen met een nipte meerderheid in de tweede kamer. Dit ondanks dat de staatsecretaris dit amendement heeft ontraden. Dit amendement heeft een uitzonderlijk grote impacht op de youngtimerbranche en de naar schatting 200.000 (bron BOVAG) gebruikers van de Youngtimer regeling dat we rustig kunnen stellen dat we ons overvallen voelen.
Door een voorgestelde wijziging in de youngtimerregeling vindt er per direct een versobering plaats. Binnen een jaar valt vrijwel niemand er meer onder. De leeftijdsgrens gaat namelijk van 15 naar 25 jaar – waardoor de regeling op papier blijft bestaan, maar in de praktijk onbereikbaar wordt. Daarmee is er natuurlijk feitelijk geen youngtimerregeling meer.
Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt. In 2009 speelde exact hetzelfde. Gelukkig werd dat met algemene stemmen teruggedraaid, de Tweede Kamer vond het onzin een 15-jaar oude auto als nieuw te waarderen. Waarom zou dat argument 16 jaar later opeens niet meer gelden?
Maar deze noodkreet gaat daar eigenlijk niet eens over. Deze actie gaat erover of we te maken hebben met een betrouwbare overheid. Met een regering waarop je kunt bouwen. Dit soort ingrijpende beslissingen neem je niet tijdens een kabinetsformatie – dat is een soort van herenakkoord, een gouden regel.
De kans bestaat dat er een complete branche met een economische waarde van minstens een paar honderd miljoen euro wordt weggevaagd. En dat zonder een impactanalyse te maken, zonder een MKB-toets uit te voeren en zonder in een overgangsregeling te voorzien.
Bovendien kloppen de berekeningen waarop de overheid haar plannen baseert totaal niet. Dat willen wij hier rechtzetten. Het beoogde resultaat van 54 miljoen bijvoorbeeld. Die bijtelling op youngtimers levert de schatkist namelijk vele malen meer op.
Die naar schatting 200.000 youngtimer rijders zijn bijna allemaal ondernemers (met name ZZP’ers). Zij krijgen een lastenverzwaring van 1 miljard euro voor hun kiezen. Ondernemers zijn per definitie creatief. Die gaan massaal uitwijken naar andere fiscale constructies, waardoor het de overheid een veelvoud gaat kosten van het geld dat ze denkt binnen te halen.
Er bestaat nog een kleine kans dat we het overleven. Als we de meerderheid van de Eerste Kamer mee zien te krijgen en overtuigen om dit plan terug te sturen naar de tekentafel.
Aanstaande maandag en dinsdag (15 & 16 december) hebben we minimaal 38 stemmen nodig in de Eerste Kamer. We hebben misschien ‘geluk’ (alsof het een soort loterij is).
De vóór-stemmers in de Tweede Kamer op 27 november jl. (77 van de 150 leden) hebben partij technisch slechts 34 van de 75 zetels in de Eerste Kamer. Inderdaad: geen meerderheid. Het gaat er dus om spannen.
De Eerste Kamer kan in Nederland geen wetten wijzigen – maar ze kan ze wél tegenhouden of terugsturen. Gelukkig. En dat is precies waar wij op hopen.
Op deze site geven we alle Eerste Kamerleden (en eenieder die zich druk maakt over dit land) de juiste informatie om een gezonde beslissing mee te kunnen nemen. Gezond voor de economie, gezond voor de overheid zelf én uiteindelijk gezond voor het milieu.
Bovendien willen we niet alleen maar protesteren: we willen gezien worden als een volwaardige gesprekspartner naar een groene toekomst.
We willen slechts dat de youngtimer regeling op een redelijke termijn wordt afgebouwd of aangepast. Met een fatsoenlijke overgangsregeling.
Zodat wij niet het slachtoffer worden van een overval.
16 December 2025 :
De eerste resultaten zijn er, maar we zijn er nog lang niet. De deelnemende autobedrijven hebben zich verenigd en sinds december 2025 geïnvesteerd in:
• Deze website
• Een paginagrote advertentie in het Financieel Dagblad
• Een active lobby.
Dit heeft al geleid tot twee concrete successen in de Eerste Kamer:
Ook wij snappen dat we naar een groenere toekomst moeten en de CO2 uitstoot door het gebruik van schonere auto’s naar beneden moet. Hoewel de productie van elektrische auto’s nu niet bepaald een marginale footprint geeft, is de uitstoot van CO2 op langere termijn natuurlijk veel belangrijker. Daar willen wij meer dan graag aan meewerken, en over meepraten.
Hoe gek het ook klinkt: ook wij willen daar graag aan meewerken.
Daarbij aanhakend: er is al een plan om de bijtelling van de oudere elektrische auto onder een zogenaamde E-timer regeling te laten vallen, zeg maar een youngtimer regeling voor elektrische auto’s ouder dan vijf jaar. Dat is een volstrekt budgetneutrale oplossing die ook de onzinnige EV-export stopt waarmee miljoenen aan subsidies naar het buitenland vloeien.
Dat plan willen we graag bespreken, ondersteunen en verder (laten) uitwerken. Maar dan moeten we wel de tijd krijgen om daar nog beter op voor te kunnen sorteren. Deze oproep is dus tegelijkertijd een handreiking naar de overheid om met elkaar, en met andere belanghebbenden, in gesprek te gaan.
Over een schone, CO2-neutrale toekomst.
Doordat in de belastingplannen 2026 de verhoging van de bijtelling naar 22% over de cataloguswaarde voor de EV’s is uitgesteld is en trapsgewijs van 17% nu naar 18% in 2026, 20% in 2027 en 22% in 2028 worden deze kosten gedekt door de youngtimer regeling te versoberen en het bijtellingspercentage te verhogen van 35% naar 45% over de WEV. De opbrengst van de voorgestelde versoberde youngtimer regeling dekt deze kosten ruim en heeft een veel hogere opbrengst voor de overheid dan met de huidige regeling (amendement).
Het voordeel van deze constructie? Huidige gebruikers van de regeling blijven hiermee buiten schot en bedrijven die de afgelopen weken nog nieuwe voorraad Youngtimers hebben ingekocht op basis van de Wet- en Regelgeving van vóór het Amendement van 27 november, krijgen hiermee ook de kans deze auto’s nog zonder kleerscheuren te verkopen. Die kleerscheuren zijn aanzienlijk. De waardedaling van voorraad is nu al – na een week of 3 – zo’n 70%. Ga er maar aan staan, als kleine ondernemer.
Wij zijn een gelegenheidsformatie van handelaren en andere belanghebbenden uit de hele keten, die zich spontaan verenigd heeft nadat het nieuws op 27 november naar buiten kwam dat onze hele branche van de ene op de andere dag op wankelen staat.
We zijn onafhankelijk, worden door niemand gesponsord, hebben geen geld voor dure lobbyisten en veel contacten in de politiek hebben we ook niet.
We hebben met z’n allen in krap een week tijd geld bij elkaar geschraapt om met een advertentie in het FD en met deze website als één club op te staan en te proberen het tij te keren.
Dat waren een hele hoop Tikkie’s. Hopelijk zijn ze op tijd, ook al is het 2 voor 12.
Inmiddels zijn we in maart 2026 beland. De toekomst van de youngtimerregeling staat op het spel, en daarmee ook uw portemonnee. Wij gaan nog steeds door om de youngtimer regeling om te buigen naar een fatsoenlijke regeling. Hiervoor roepen we uw hulp in. We vragen een financiële bijdrage om wij een intensieve politieke én juridische strijd voor een eerlijke overgangsregeling willen afdwingen. De eerste successen zijn geboekt, maar om door te kunnen zetten hebben we uw steun hard nodig. Met een bijdrage helpt u direct mee om uw eigen youngtimerbelang te beschermen. Uw donatie gaat volledig naar lobby en juridische stappen. Sluit u zich aan? Samen maken we het verschil!
Als u zelf nog een ander idee heeft, dan bent u van harte uitgenodigd om u te melden. Meer dan welkom!
GroenLinks-PvdA, PvdD, DENK, Volt, D66, ChristenUnie, SGP en CDA – samen 77 zetels in de Tweede Kamer. Maar let op: diezelfde partijen hebben in de Eerste Kamer slechts 36 zetels. Dat is geen meerderheid. De partijen die tegen stemden – VVD, PVV, BBB, NSC, JA21, FVD, SP en 50PLUS – hebben samen wel een meerderheid in de Senaat. Dit is niet waar, die hebben een totaal van 34 zetels. De overige 5 zijn van OPNL en 4 éénmansfracties
Het amendement rekent op €54 miljoen structurele opbrengst per jaar er vanuitgaande dat de huidige youngtimerrijders gaan bijtellen over de cataloguswaarde ipv de dagwaarde. Maar dit cijfer is gebaseerd op een grove onderschatting. Als je rekent met 200.000 youngtimer-rijders die gemiddeld €500 per maand meer bijtelling gaan betalen, kom je op een lastenverzwaring van ruim 1 miljard euro per jaar – meer dan twintig keer zoveel als gesuggereerd. Daarbij komt nog dat natuurlijk niemand na 1 januari 2027 gaat bijtellen over de cataloguswaarde !!
Dat is precies de framing die we willen bestrijden. Youngtimerspecialisten geven kwalitatief hoogwaardige auto’s een tweede leven. Ze investeren duizenden euro’s per auto in technische en cosmetische opwaardering. Dit zijn ambachtelijke MKB-bedrijven die bijdragen aan de circulaire economie, er wordt zelfs al geëlektrificeerd. Zij verdienen een fatsoenlijke overgangsregeling.
Jazeker, de beoogde 54 miljoen opbrengst wordt natuurlijk nooit gehaald, het alternatief om de leeftijd op 15 jaar te houden en het bijtellingspercentage te verhogen van 35% naar 45% levert dit 62 miljoen per jaar op.
Ja, uit de uitlaat. Maar bij de totale levenscyclus – van productie tot recycling – is het verlengen van een bestaande auto vaak minder milieubelastend dan nieuwproductie. Bovendien: als de grens naar 25 jaar gaat, worden alleen nog échte klassiekers fiscaal aantrekkelijk. Dat zijn Euro 0/1 auto’s in plaats van Euro 5/6. Dit amendement leidt tot veroudering, niet verjonging van het wagenpark.
Deze vragen kunnen senatoren stellen aan het kabinet:
Ja, Wouter Bos (PvdA) heeft niet voor niets de regeling in 2001 in het leven geroepen omdat het niet redelijk is om een auto ouder dan 15 jaar aan te merken als “nieuw” voor de bijtelling.